سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که آرزو را دراز کرد ، کردار را نابساز کرد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :2
کل بازدید :8401
تعداد کل یاداشته ها : 20
103/2/25
7:58 ص

فرزند مهمتر و تأثیرگذارتر از « کمیت » و « مدت » این رابطه است.

اگر کودکی دارید که از آب و گل درآمده و منتظرید تا زودتر او را به مهدکودک بسپارید، ممکن است درباره این که آیا سن او مناسب مهد رفتن هست یا نه تردید داشته باشید. بنابراین باید بگوییم که روانشناسان می‌گویند بهتر است کودکان را بعد از سن سه سالگی به مهد بفرستید. چون بسیاری از اطفال تا قبل از سن سه سالگی نمی‌توانند بر اضطراب جدایی از والدین بالاخص اضطراب ناشی از دوری مادر فائق آیند. در این صورت محیط مهدکودک برای کودک تنش‌زا خواهد بود و ممکن است از رفتن به مهد اجتناب کند یا از مهد بترسد و بی‌قراری کند.
 اکثر بچه‌های سه‌ساله و بزرگتر می‌توانند دوری از والدین را تحمل کنند و با کودکان همسن و سالانشان در محیطی غیر از خانه همراه شوند؛ لذا توصیه می‌شود در صورتی که والدین قصد فرستادن فرزندانشان به مهدکودک را دارند تا سه ساله شدن او صبر کنند. بسیاری از افراد می‌پندارند برای ارضای نیازهای عاطفی کودکان باید تا حد ممکن بر ساعات تعامل فرزندان با والدین در خانه افزود. این تصور که رفتن به مهد مانع برآورده شدن نیازهای کودک خواهد شد صحیح نیست. اهمیت « کیفیت » رابطه مادر و فرزند مهمتر و تأثیرگذارتر از « کمیت » و « مدت » این رابطه است. به عبارت دیگر بچه‌هایی که دائماً در منزل حضور دارند ولی ارتباط مناسبی بین آنها و پدر و مادرشان برقرار نمی‌شود از نظر سلامت روانی عقب‌تر از بچه‌هایی هستند که ساعاتی از روز را در مهدکودک می‌گذرانند. البته تعامل اجتماعی بچه‌ها در محیط خارج از خانه نظیر مهدکودک‌ها بسیار بیشتر از محیط خانه است همچنین بچه‌ها در مهدکودک در تعامل با همسالان خود تجارب مختلفی کسب می‌کنند که در آینده به نفع آنهاست.

رشد و تکامل کودک ، خلاقیت کودک -


94/1/28::: 4:27 ع
نظر()
  
  

 

فرزندان ثمره عمر و زندگی ما هستند و به دلیل ارزش و بهایی که برای آنها قائلیم بهترین امکانات و توانایی های خود را به کار می گیریم. لحظه به لحظه رشد آنها برای ما شیرین و دوست داشتنی است و هر قدم ما درتغییر آنها می تواند خستگی ما را در پی تلاش های بی وقفه مان به در برد.

روانشناسی کودک,اخلاق کودک,رفتار کودک

مهد,کودک,قرآنی,آکاایران,لحظه,شیرین,بهترین,خستگ,شیرین,ارزش,فرزندان,بهترین,قرآن,عمر,تلاش,برد


امن ترین محیط و کامل ترین شرایط برای رشد همه جانبه کودک، خانواده و آغوش گرم پدر و مادر است. کودک در حضور والدین اعتماد و مهربانی را می آموزد. در کنار آنها همدلی و دوست داشتن را یاد می گیرد. رفتارهای خوب و بد را فرا می گیرد و ارزش ها و مهارت را می شناسد.



حال چنانچه انتظارات و توقعات خانواده با اقتضای سنی کودک تناسب نداشته باشد می تواند دلزدگی و سرخوردگی او را باعث شود. سه تا چهار سال ابتدائی زندگی هر فرد دوران آموزش های مقدماتی و ریشه دار است. برهه ای از زمان که کودک با رشدی سریع به لحاظ جسمی و روحی زندگی را می گذراند و به نوعی دوران حساس رشد خود را سپری می کند. در این دوران کودک آمادگی و زمینه آن را دارد تا بر اساس ویژگی های ذهنی و جسمی پذیرای محیط پرورشی خود باشد و بیشترین بهره را از او دریافت کند. بر این مبنا هر چه خانواده حمایت گر بهتری باشد و زمینه های آموزش مبتنی بر نیازهای رشدی را بیشتر فراهم کند، در ارتقاء و پیشرفت کودک خود موثرتر است.



یکی از ابعاد رشد هر فرد رشد اجتماعی اوست و کودکان از سنینی نیاز دارند تا علاوه بر آموزش های خانواده در کنار دیگر همسالان قرار گیرند و مهارت های اجتماعی را در تقابل با آنها بیاموزند. البته شروع این دوران نباید خیلی زود انجام شود و بهتر است حضور او در ابتدا تدریجی افزایش یابد تا بتواند خود را با محیط وفق دهد و با آداب جدید آشنا گردد. در این میان مهد کودک ها و فضاهای آموزشی آنها از اهمیت خاصی برخور دارند. چه اینکه محیط مناسب مهد می تواند تربیت های خانگی را هم تسهیل کند و با ایجاد جذابیت و دلنشینی زمینه آموزش های و تربیت در حیطه ای خاص را هم آغاز کند.

بیان مستقیم موعظه های اخلاقی و قرآنی نمی تواند برای کودکان چندان تأثیر گذار باشد چرا که کودکان نیاز به لمس و ارتباط حواس مختلف با مواد آموزشی دارند و صرفاً شنیدن پیام های اخلاقی شاید تاثیرهای کمی را بر آنان داشته باشد.

مهد کودک به دلیل دارا بودن ویژگی های نو و تازه بودن و تنوع شرایط محیطی و حضور همسالان عموماً جذابیتی بیش از خانواده دارد و نقش اساسی و مهمی را در تربیت ایفا می کند. لذا برای رشد صحیح کودکان در مهد به محیطی امن و عاری از هر انحرافی نیاز داریم. مربیان آموزش دیده، آموزش مناسب و آموزنده و کارا، استفاده از مواد کمک آموزشی، کمک به رفع نیاز کودکان به بازی و تفریح از جمله ضرورت های یک مهد کودک مناسب و مورد تایید است.
تربیت دینی

در این میان موسسه های فراوانی با نام مهدهای قرآنی برای خوگیری بیشتر کودکان با آموزه های قرآنی فعالیت می کنند. هر نوع آموزش برای کودکان باید با توجه به نیازهای سنی آنها صورت گیرد.

بهترین آموزش در سنین پیش از دبستان استفاده از روش های غیرمستقیم و جذاب مثل قصه گویی است. بیان مستقیم موعظه های اخلاقی و قرآنی نمی تواند برای کودکان چندان تأثیر گذار باشد چرا که کودکان نیاز به لمس و ارتباط حواس مختلف با مواد آموزشی دارند و صرفاً شنیدن پیام های اخلاقی شاید تاثیرهای کمی را بر آنان داشته باشد. آنان نیاز دارند تا آموزه ها را در زندگی و جنبه کاربردی لمس و درک کنند. لذا قصه گویی می تواند جوانب کاربردی پیام های آموزشی را پر رنگ سازد. علاوه بر این قصه و داستان جذابیتی خاص برای کودکان داشته و آموزش را انعطاف پذیرتر و دوست داشتنی تر می سازد.



و این در حالی است تلاش بر حفظ قرآن به تنهایی، نمی تواند مفاهیم عمیق و ماندگار را در وجود کودکان جای بگذارد. اگر حفظ قرآنی بدون زمینه سازی شروع شود ممکن است در زمانی نه چندان دور کودک بین شعری که در مدرسه حفظ می کند و آیه های مبارک قرانی تفاوت قائل نباشد.

برای حک کردن رفتارهای خوب و پسندیده و از بین بردن رفتارهای منفی ،کودکان را از آتش جهنم و قهر و غضب خداوند می ترسانیم در حالی که کودکان از وابستگی و دلبستگی بالایی به منابع قدرت و حمایت برخوردارند و قهر و عتاب و عذاب و دوری از موجودی قدرتمند و حامی می تواند ترس، دلهره و اضطراب فراوانی را برای آنها داشته باشد.

اهمیت وجود مربیان متخصص نیز از دیگر ضرورت ها در این زمینه است. عدم وجود رشته ای تخصصی در دانشگاه برای تربیت مربی قرآنی باعث می شود تا بسیاری موسسات از افرادی کمک بگیرند که صرفاً حافظ قرآن هستند. این افراد با روانشناسی کودک و علوم تربیتی آن آگاهی ندارند و نمی توانند آموزش را در سطوح موفق ارائه دهند. مربی آشنا با روان شناسی کودک می تواند ریشه های ضعف و کم توانی را در حین آموزش بررسی نموده و رفع کند.



مسئله دیگر و مورد توجه حضور آموزش های قرآنی صرف به کودکان است. کودکان دارای ظرفیت ها و گنجایش محدودی بوده و خیلی زود تمرکز خود را از دست می دهند. لذا برای بازدهی بیشتر در آموزش، علاوه  بر فعالیت های قرآنی لازم است ، کلاس ها و فعالیت های جذاب هنری، ورزشی، بازی و خلاقیت نیز برای آنان فراهم شود.
تربیت دینی

و موضوع قابل تأمل بعد این است که متأسفانه در آموزش های قرآنی بیشتر جنبه انذاردهندگی خداوند مهربان تأکید می شود و برای حک کردن رفتارهای خوب و پسندیده و از بین بردن رفتارهای منفی ،کودکان را از آتش جهنم و قهر و غضب خداوند می ترسانیم در حالی که کودکان از وابستگی و دلبستگی بالایی به منابع قدرت و حمایت برخوردارند و قهر و عتاب و عذاب و دوری از موجودی قدرتمند و حامی می تواند ترس، دلهره و اضطراب فراوانی را برای آنها داشته باشد. همیشه روش های تشویقی بیش از روش های تنبیهی اثر گذار بوده است . پس چرا برای ایجاد رفتارهای خداپسندانه از هدایای خداوند و وعده های دل نشین قرآنی بهره نگیریم؟ چرا به کودکان نیاموزیم که اگر کارهای خوب بکنی، هم خدا دوستت داره، هم جایزه ات بهشته و هم خودت همیشه خوشحالی؟ این گونه آموزش است که انگیزه یاد گیرنده را برای ادامه بالا می برد و توان یادگیری را دو چندان می کند.



مطلب آخر که بسیار هم باید مورد توجه قرار گیرد تطابق حرف با عمل است اگر علی رغم آموزش های متعدد رفتارهایی را خوب معرفی کنیم اما در رابطه با کودک به همان شیوه عمل نکنیم آموزه های ما جز شعار و حفظیات طوطی وار آثار دیگری نخواهد داشت. آموزشی موثر و کارا می گردد که توسط مربیان و آموزش دهندگان به مرحله اجرا درآید و کودکان نمونه های عملی آن را ببینند و از محاسن آن به صورت عینی بهره بگیرند .


  
  

فواید مهدکودک, تعلیم و تربیت در مهدکودک, روانشناسی کودکان, مهد کودک, مهد کودک به چه دردی می‌خورد, سپردن کودکان به مهدکودک, نظم و انضباط کودکان, برنامه خواب کودکان, تمایل نداشتن به مهد کودک, علاقه‌مند کردن کودکان به مهد, والدین کودک

بسیاری از مادران و پدران با شنیدن اسم مهدکودک یاد والدین کارمند می‌افتند و تصور می‌کنند مهدکودک جایی است که می‌توانند فرزندشان را برای چند ساعت به افرادی بسپارند و خودشان به کارشان برسند. اما در یک کلام باید گفت مهدکودک صرفا جایی نیست که سرپرستی کودک‌تان را بپذیرد بلکه جایی است برای آموزش و اجتماعی شدن او. در گفتگو با روان‌شناسان خانواده کوشیده‌ایم در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنیم...



  

,فواید مهدکودک, تعلیم و تربیت در مهدکودک, روانشناسی کودکان,تربیت کودک
شما سپردن کودکان به مهدکودک را تایید می‌کنید یا خیر؟


بهتر است کودکان تا پایان 2 سالگی در محیط خانواده و نزد والدین خود باشند. احساس امنیت روانی اولیه و وابستگی‌های عاطفی باید به صورت صحیح و طبیعی در خانواده شکل بگیرد. از این سن به بعد کودکان به تجربه‌های اجتماعی نیز نیاز دارند. ارتباط با همسالان و آموختن بسیاری از مفاهیم را می‌توان از طریق اجتماع و همسالان برای فرزندان مهیا کرد. رشد اجتماعی کودک، نحوه ارتباط با دیگران و یادگیری زبان و درک مفاهیم کلامی و غیرکلامی در یک مهدکودک خوب که از معیارهای لازم برای رشد اجتماعی و کلامی کودکان برخوردار باشد، ضروری به نظر می‌رسد.

دریک مهد کودک برنامه کودکان از نظم و انضباط خاصی برخوردار می‌شود. برنامه خواب و خوراک آنها به طور منظم از قاعده خاصی پیروی می‌کند. همچنین آموزش بسیاری از مطالب که ممکن است مادر، در منزل به صورت پراکنده یا به طور غیرعلمی به فرزندش بیاموزد، در مهدکودک به صورت منظم و روش‌مند در جمع و به صورت گروهی آموخته می‌شود. به طور کلی کودک در این مرحله برای سال‌های آینده که باید ساعت‌های بیشتری را از خانه دور باشد، آماده می‌شود.


  

,فواید مهدکودک, تعلیم و تربیت در مهدکودک, روانشناسی کودکان,تربیت کودک
خیلی وقت‌ها، بچه‌ها تمایلی به مهد کودک ندارند؛ دراین مواقع چه کار کنیم؟


بله؛ همه کودکان در روزهای اول، رفتن به مهد را به خوبی نمی‌پذیرند و بی‌تابی‌ها و اضطراب‌های زیادی از خود نشان می‌دهند اما اگر مربیان تعلیم‌دیده و مجرب در مهد باشند و همکاری درستی بین والدین و مربیان به وجود ‌آید، محیط مهدکودک می‌تواند از جذابیت خاصی برای کودک برخوردار باشد.

روش‌هایی که برای علاقه‌مند کردن کودکان به مهد به کار گرفته می‌شود باید علمی، تخصصی و خالی از هر گونه تهدید و ترس باشد. مربیان نیز باید با توجه به معیارهای خاصی انتخاب شوند. مربیان باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند تا بتوانند به عنوان جایگزین مادر، امنیت و آرامش لازم را به کودک بدهند زیرا کودکان هم مانند بزرگسالان شخصیت، رفتار و منش‌های متفاوتی دارند بنابراین مهد مکانی است که باید بتواند رفتارهای درست کودکان را تشویق و رفتارهای نادرست آنها را اصلاح کند و در جهت رشد طبیعی و هنجار کودکان در زمینه‌های جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی قدم بردارد.


 

,فواید مهدکودک, تعلیم و تربیت در مهدکودک, روانشناسی کودکان,تربیت کودک
به نظر شما ضرورت دارد که کودکان به مهد کودک یا‌ آمادگی بروند؟


به دلیل جدا شدن کودک از مادر و خانواده، باید با توجه به سن کودک چنین تصمیمی گرفته شود، یعنی باید ببینیم که چه کودکی را با چه سنی می‌خواهیم به مهدکودک بفرستیم. بهتر است که کودکان تا دو یا سه سالگی در محیط خانواده و در کنار مادر به سر ببرند زیرا که دراین صورت امنیت خاطر و پیوندهای عاطفی که برای شکل‌گیری شخصیت بسیار مهم است می‌تواند به خوبی رشد کند اما اگر شرایط مادر به گونه‌ای است که نمی‌تواند از فرزندش در کنار خود و در خانه نگهداری کند، می‌تواند بعد از دو سالگی فرزندش را به مهدکودک بفرستد. دراینجا باید به شرایط مهدکودک توجه کرد که کدام مهدکودک و با چه ویژگی‌هایی برای فرزند ما مناسب است.


 

,فواید مهدکودک, تعلیم و تربیت در مهدکودک, روانشناسی کودکان,تربیت کودک
یعنی درباره مهدکودک فرزندمان تحقیق جدی کنیم؟


البته؛ در مهد کودک، مربیان وظیفه بسیار مهمی به عهده دارند زیرا نقش جانشین مادر را برای کودک ایفا می‌کنند و با توجه به این تعریف، مربی باید بتواند اضطراب کودک را تخفیف بدهد و به او امنیت بدهد و او را کنترل کند.

بنابراین لازم است درباره شخصیت و نحوه رفتار مربیان و اینکه تا چه حدی قادر هستند نقش جایگزین مادر را ایفا کنند، تحقیق کنیم. خلاصه اینکه اگر مهد کودکی دارای ویژگی‌های لازم باشد و تنها از کودک نگهداری نکند بلکه به نیازهای او نیز توجه داشته باشد و رشد کودک و شرایط فردی او را در نظر بگیرد و درباره برنامه خواب، بازی، تغذیه، استراحت کافی و فعالیت‌هایی که مناسب سن کودک باشد، تدابیر لازم اندیشیده باشد و محیط امنی برای کودکان ایجاد کند، می‌توان پیشنهاد کرد که والدین حتما فرزندشان را به چنین مهدکودکی بسپارند.

 

  

,فواید مهدکودک, تعلیم و تربیت در مهدکودک, روانشناسی کودکان,تربیت کودک
چرا باید فرزندمان را به مهدکودک بفرستیم؟ این کار چه اهمیتی دارد؟


کودکانی که به مهدکودک می‌روند زمینه رشد اجتماعی‌شان فراهم می‌شود و در تعاملات اجتماعی شکل می‌گیرند. بسیاری از رفتارهایی که کودکان درخانه نیاموخته‌اند، در جای دیگری به نام مهدکودک می‌آموزند. رفتارهای منفی یا رفتارهایی که چندان مثبت یا جامعه‌پسند نیستند، در مهدکودک کم‌رنگ می‌شوند.

به این ترتیب کودکان مجموعه‌ای از رفتارها و اطلاعات مفیدی را در مهدکودک می‌آموزند و از طرف دیگر رفتارهای بدی که آموخته‌اند در مهدکودک با روش‌های خاصی که وجود دارد، تعدیل می‌شود. رشد کلامی در مهد کودک اهمیت زیادی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که به مهد کودک رفته‌اند، در مقایسه با کودکانی که به مهد نرفته‌اند، از واژه‌های بیشتری استفاده می‌‌کنند و نحوه ارتباط‌شان با دیگران راحت‌تر است، بنابراین یک مهدکودک خوب با معیارهای بهداشتی و تربیتی‌ قابل قبول تاثیر زیادی در رشد روانی کودک دارد


,فواید مهدکودک, تعلیم و تربیت در مهدکودک, روانشناسی کودکان,تربیت کودک
والدین کودکانی که به مهدکودک می‌روند باید چه نکاتی را رعایت کنند؟


والدین این کودکان باید فرزندشان را به موقع از مهدکودک تحویل بگیرند. اگر کودکی مدتی را در مهد چشم به راه آمدن والدین بماند، دچار نوعی هیجان می‌شود که برایش آزاردهنده ‌است و شاید به این فکر بیفتد که فراموش‌اش کرده‌اند و دیگر دنبالش نخواهند آمد. این نگرانی کودک اهمیت زیادی دارد و باید از بروز آن جلوگیری کرد. بنابراین باید کودک را به موقع به مهد بسپاریم و به موقع او را تحویل بگیریم.

تمام کودکان در ابتدای رفتن به مهد کودک قدری اظهار ناراحتی می‌کنند و نگران هستند و حتی گاهی به شدت گریه می‌کنند. در چنین صورتی با کمک مربیان و روش‌های صحیح رفتار درمانی می‌توان این کودکان را آماده کرد و آنها را راضی کرد که چند ساعتی از مادر خود دور باشند. رفتن کودکان به آمادگی نیز بسیار مهم و در مراحل رشد کودک بسیار موثر است و او را برای ورود به دبستان آماده می‌سازد. کودکانی که دوره آمادگی را گذرانده‌اند برای ورود به دبستان بسیار مهیاتر هستند و آموزش‌های رسمی و غیررسمی که برایشان در نظر گرفته شده به رشد اجتماعی و مهارت‌های حرکتی آنها کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

,فواید مهدکودک, تعلیم و تربیت در مهدکودک, روانشناسی کودکان,تربیت کودک
به کودکانی که دوره آمادگی را می‌گذرانند و سوالات زیادی درباره مدرسه می‌پرسند چه توضیحاتی بدهیم؟


این کودکان هنگام صحبت با مادرشان اغلب دوست دارند بدانند که مدرسه چگونه جایی است و چه عواملی و عناصری در آنجا وجود دارد، به ویژه اگر خواهر یا برادری داشته باشند که به مدرسه می‌رود و شاهد رفت و آمد خواهر یا برادر بزرگ‌ترشان به مدرسه باشند. در پاسخ به این کنجکاوی، والدین معمولا مدرسه را به طور اغراق‌آمیزی عالی و محلی برای تفریح و بازی و دوست‌یابی و در عین حال درس خواندن و سواد آموزی توصیف می‌کنند. گر چه همه این موارد کم و بیش درباره مدرسه صدق می‌کند اما غیر از اینها چیزهای دیگری هم وجود دارد که باید کودکانمان را در مورد آنها هم آماده کنیم.

,فواید مهدکودک, تعلیم و تربیت در مهدکودک, روانشناسی کودکان,تربیت کودک
چه‌طور؟ می‌توانید مثال بزنید؟


مثلا کودک 7 ساله‌ای که برای اولین بار به مدرسه می‌رود، در بدو ورود همان تصوراتی را در ذهن دارد که مادر برای او قبلا شرح داده است، یعنی مدرسه را مکانی بسیار خوب و دوست‌داشتنی می‌داند که همه درآن شاد و خوشحال هستند. اما در اولین روز ورود به مدرسه می‌بیند که مثلا دو تا کودک هم‌سن و سال خودش در گوشه‌ای ایستاده‌اند و گریه می‌کنند و مادرشان را می‌خواهند یا ممکن است که اولیای مدرسه با صدای بلند صحبت کنند تا صدایشان به گوش همه برسد.

فرزند ما قبلا اینها را یاد نگرفته و به او گفته نشده است که چنین مواردی هم در مدرسه وجود دارد. فرزند ما تصور بسیار مطلوبی از مدرسه در ذهن خود داشته است اما حالا با مواردی مواجه می‌شود که از نظر او چندان مطلوب نیست و حتی زننده هم هست یا در مورد فضا، جا‌سالن‌ها، کلاس‌، دست‌شویی، محل آبخوری بچه‌ها و ازدحام‌ها تصور دیگری دارد زیرا هیچ یک را قبلا ندیده است. این تصورات با واقعیت‌ها متفاوت و برای کودک ناراحت کننده است.


,فواید مهدکودک, تعلیم و تربیت در مهدکودک, روانشناسی کودکان,تربیت کودک
در این موارد، وظیفه والدین چیست؟


توصیه می‌شود که برای آماده‌سازی کودکان قبل از ورود رسمی به محیط مدرسه، دقیقا آنچه را در مدرسه می‌گذرد برای آنها شرح دهیم. خیلی خوب است که یک روز قبل از شروع سال تحصیلی دانش‌آموزان سال اول به همان مدرسه‌ای که ثبت نام کرده‌اند بروند و بتوانند همراه مادر خود از محل مدرسه، کلاس‌ها، دست‌شویی‌ها وحیاط مدرسه دیدن کنند و محیطی را که قرار است به آن قدم بگذارند از نزدیک ببینند و حتی با آموزگاران خود آشنا شوند


  
  

 

,کودکان, تعلیم و تربیت, تعلیم و تربیت کودکان,تربیت کودک

کودطبق تحقیقات انجام گرفته مشخص شدها وظیفه یک مهدکودک خوب فقط این نیست که کودکان را در غیاب والدینشان ایمن نگه درد و آنها را خوب تغذیه کند بلکه مهدکودک باید مانند یک کودکستان کارآمد، تجربیات آموزش با کیفیت عالی را برای کودکان فراهم کند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل مهمی که در تعیین کیفیت یک مهد کودک موثر است به جنبه‌های مختلف آن باز می‌گردد. در این بررسی‌ها مشخص شده کمیت گروه (تعداد کودک در یک مکان واحد)، نسبت مراقب به کودک، آمادگی تحصیلی مراقب، تعهد شخصی مراقب به یادگیری و مراقبت کردن از کودکان جزو ویژگی‌های یک مهدکودک خوب و مناسب محسوب می‌شود.

ویژگی های مهد کودک اعم از صلاحیت اخلاقی و تحصیلی مربی، کمیت کودکان در مهد، تعداد مربیان، و انگیزه آنان برای ایجاد یادگیری در ارزیابی هوش و زبان و رشد اجتماعی کودکان موثر است.

 

در صورتی که در مهد کودک این ویژگی‌ها مطلوب باشند، کودکان در ارزیابی‌های هوش، زبان و رشد اجتماعی بهتر عمل می‌کنند. البته تحقیقات نشان داده که محیط‌های وسیع و مجهز و اقداماتی که نیازها و تمایلات کودکان پیش‌دبستانی را برآورده می‌سازد نیز به پیامدهای مثبت حضور کودک در مهد‌ها کمک می‌کند .برای بررسی وضعیت بهداشتی و ایمنی مهدهای کودک هفته نامه سلامت گفتگویی را با جوادی ، مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی انجام داده است تا بررسی شود که این سازمان برای نظارت و کاهش ضریب خطر در مهدهای کودک چه اقداماتی دارد.


ایمنی در مهدکودک


جوادی، در خصوص ایمنی وسایل بازی در مهدها، می‌گوید: «‌برای اینکه در مهدها از وسایل بازی ایمن استفاده شود با موسسه استاندارد گفتگویی کرده‌ایم اما بسیاری از کارخانجات تولید این وسایل به استانداردهای تعیین شده بی‌توجه هستند . به گفته جوادی، اگر مهدها چنین استانداردهایی را رعایت نکرده باشند و از این نظر مورد تایید نباشند، نمی‌توانند پروانه فعالیت بگیرند و مورد تایید سازمان قرار نمی‌گیرند.

 

 

,کودکان, تعلیم و تربیت, تعلیم و تربیت کودکان,تربیت کودک

 

 

وی یادآور می‌شود: «ما باید تلاش کنیم در مرحله اول با استفاده از وسایل ایمنی مانند کپسول آتش نشانی، وسایل بازی استاندارد و ایمن، فضاهای فعالیت مناسب برای کودکان و آموزش فرهنگ ترافیک، مهدها را ایمن کنیم و در کنار این مسایل به مربیان نحوه درست برخورد و تربیت کودک را آموزش دهیم.» مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی می‌گوید: تمام مربیان آموزش‌های لازم در زمینه تربیت کودک و نحوه برخورد با این قشر را دریافت کرده‌اند اما به خانواده‌ها توصیه می‌کنم تنها به ظاهر زیبا و رنگارنگ مهدها توجه نکنند بلکه در ابتدای ورود از میزان آگاهی و تبحر مربی و مسوولان مهد آگاه شوند.»

 

 

وی در پایان یادآور می‌شود: «با توجه به اینکه تعداد بالایی از مرگ و میر کودکان در دنیا بر اثر تصادفات رانندگی رخ می‌دهد با پلیس راهور تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا آموزش فرهنگ ترافیک در مهدها نهادینه شود . جوادی خاطرنشان می‌کند: «برنامه بعدی ما برای ایمن ساختن مهدها این است که با یکی از شرکت‌های بیمه مذاکراتی داشته و به تفاهم رسیدیم که تمام مهدهای کودک تحت پوشش بیمه حوادث و مسوولیت قرار گیرند.»

 

 

بنابراین پدر و مادر های عزیز! لازم است تا در هنگام انتخاب محیط آموزشی برای کودکان حتی در حد نگهداری آنها دقت کافی را داشته باشید چرا که محیط همسالان فضایی جذاب و با نفوذ برای آموزش غیر مستقیم مفاهیم به کودکان و رشد اجتماعی آنهاست و عدم مناسب بودن این محیط ها به دلائلی مثل عدم صلاحیت اخلاقی و علمی مربی، عدم شاد بودن محیط ، و... می تواند تاثیراتی عمیق را در کودکان داشته باشد.

 


  
  
,تغذیه, غذا, رژیم غذایی,تغذیه کودک،تغذیه نوزاد،غذای کودک،غذای کمکی کودک

تغذیه, غذا, رژیم غذایی, منبع تغذیه, انواع غذا, غذای کودکان, غذای کودک, غذا کودک, دستور غذا, تغذیه کودکان, تزئین غذا, تغذیه سالم, تغذیه مناسب, عکس غذا, تغذیه نوزاد, سوء تغذیه, غذای کودک یکساله, غذای کمکی کودک, کودکان بد غذا

 

امروزه تعداد بچه هایی که به مهد کودک می روند بسیار بیشتر از قبل شده است. خانه های کوچک و یا تک فرزندی باعث شده است حتی بسیاری از مادران خانه دار نیز کودکان خود را به مهد کودک بفرستند. به همین دلیل ضروری است علاوه بر نهادهای مربوطه والدین نیز نظارت ودقت بیشتری بر عملکرد مهد کودک ها داشته باشند تا سلامتی کودکان در معرض خطر قرار نگیرد.

یکی از نکات مورد توجه در مهد تغذیه و صبحانه کودک می باشد. اگر تغذیه کودکان یکسان و سالم باشد احتمال بیماری بسیار کم خواهد شد.

زیرا در صبحانه ی هماهنگ بچه ها به غذاهای یکدیگر چشمداشت ندارند و به خوراکی های هم دهن نمی زنند و تغذیه یکسان باعث می شود همه بچه ها خوراکی های شان را بخورند.

بهتر است تمامی مهد کودک ها برنامه غذایی مخصوص به همان فصل را داشته باشند تا تنوع غذایی لازم حفظ شود.

در این قسمت یک برنامه صبحانه مناسب فصل بهار برای مثال ذکر می شود:

 

صبحانه بهار

فروردین

شنبه: شیر سیب نان و کره

یکشنبه: شربت شیره انگور یا خرما موز نان پنیر خیار

دوشنبه: آب هویج بادام پسته نان کره و پنیر

سه شنبه: شیر عسل نان و خامه فندق

چها رشنبه: شربت عسل نان و پنیر و گردو خیار

اردیبهشت

شنبه: شربت شیره انگور یا خرما نان پنیر گردو توت فرنگی

یکشنبه: شیر نان و کره سیب

دوشنبه: آناناس نان وخامه بادام

سه شنبه: سیب زمینی سرخ کرده یا آب پز شربت شیره انگور خیار

چهار شنبه: شیرعسل نان پنیر گردو پرتقال

خرداد

شنبه: شربت عسل فندق نان پنیر انگور

یکشنبه: آب هویج نان و کره آلوچه

دوشنبه: شیر بادام پسته نان پنیر خیار

سه شنبه: الویه یا سیب زمینی اب پز یا سرخ کرده انگور

چهار شنبه: شربت شیره انگور یا خرما توت فرنگی یا هویج نان و کره

شیره انگور یا خرما حاوی قند طبیعی بوده و برای یادگیری کودک در صبح بسیار مفید است ضمن این که شیره خرما دارای آهن است واز ابتلا به کم خونی جلوگیری می کند. شیره انگور برای افزایش اشتها نیز مفید است. در شربت کمی آب لیموترش تازه و یخ هم بریزید تا از سرما خوردگی پیشگیری شود.

شربت عسل: کمی عسل + آب+ لیموترش تازه + یخ

این شربت حاوی قند طبیعی است وبرای افزایش یادگیری و اشتها و جلوگیری از کم خونی و سرماخوردگی مفید است.

فندق گردو پسته و بادام دارای پروتئین و روی هستند و برای رشد قدی و ذهنی کودکان ضروری هستند.

سعی کنید حتما آب هویج را شب قبل آماده کنید و در تهیه آن کاهلی نکنید. اگر نتوانستید تهیه کنید حتما به جای آن هویج بگذارید. لطفا آناناس تازه را تهیه کنید تکه تکه کرده و همرا ه با چنگال در ظرف در دار قرار دهید.

توجه داشته باشید که آناناس تازه با تقویت عضلات مثانه از شب ادراری جلوگیری می کند.

والدین عزیز لازم به ذکر است فقط شیر برای سلامتی کافی نیست شربت های ذکر شده گاهی اوقات فواید بسیار مهم تر از شیر دارند.


میان وعده

در بیشتر موارد فرزندان ما در مهد کودک، وعده ی صبحانه و میان وعده و ناهار خود را میل می کنند. از آن جایی که خیلی از کودکان در منزل صبحانه می خورند و برخی از آنان برای ناهار به خانه بر می گردند وعده ای که حتما در مهد کودک خورده می شود، میان وعده است.

به طور کلی باید ماده ی غذایی مناسبی را برای میان وعده ی کودک انتخاب کنیم. این ماده باید ارزش غذایی کافی داشته باشد و رضایت بچه را تامین کند؛ بدآموزی نداشته باشد؛ از نظر بهداشتی ایمن باشد و با بودجه ی اکثریت خانواده ها تناسب داشته باشد.(در مواردی که مهد کودک میان وعده ی مشترک نمی دهد) نکته ی حائز اهمیت دیگر آن است که غذای تهیه شده توسط مادر، نه تنها سالم تر است بلکه انتقال دهنده ی مهر مادری نیز هست.

نان، پنیر و خیار؛ نان، پنیر و گردو، انجیر خشک، نخودچی، انواع مغزها(گردو ـ بادام ـ فندق و ... )؛ میوه ها به خصوص سیب، نان شیرمال، کیک و کلوچه مواد مناسبی برای میان وعده در مهد کودک هستند.

از جمله عناصر و مواد نیاز کودک در این سنین که باید به آن توجه شود، عبارت اند از:

* آهن

کودکان به علت رشد سریع همراه با افزایش در هموگلوبین و میزان کل آهن بدن، در معرض خطر بیشتری از آنمی(کم خونی) ناشی از کمبود آهن قرار دارند.

توانایی یادگیری در کودکان مبتلا به کمبود آهن کاهش می یابد و کم خونی سبب کاهش توانایی این کودکان می شود چرا که اکسیژن کم تری به سلول ها می رسد.

 

پیشگیری از کم خونی ناشی از کمبود آهن در کودکان باید بر مصرف کافی مواد غذایی آهن دار متمرکز شود. مصرف مقداری گوشت قرمز بدون چربی راحت ترین راه رساندن مقدار بیشتر آهن به یک کودک است. متاسفانه تعدادی از بچه ها تمایلی به خوردن تکه های گوشت ندارند که در این موارد بهتر است گوشت چرخ کرده جایگزین شود.

نسبت بالای آهن هم در بسیاری از غذاهای حیوانی، آهن را بیشتر قابل جذب می کند. به علاوه باید به خاطر داشت که مصرف منابع حاوی ویتامین C جذب آهن غیر هم را افزایش میدهد. پس خوردن لیمو ترش، پرتقال و یا گوجه فرنگی به همراه غذا به علت غنی بودن از نظر ویتامین C به جذب آهن موجود در غذا کمک می کند.

* کلسیم

کلسیم برای تشکیل مواد معدنی، مینرالیزاسیون و رشد بافت استخوانی در کودکان لازم است و باید به مقدار کافی در برنامه غذایی وجود داشته باشد. جذب کلسیم به عواملی مثل میزان پروتئین، ویتامین D و فسفات بستگی دارد. کودکان به ازای هر کیلوگرم وزن بدن،4 ـ 2 بار بیشتر از بزرگسالان به کلسیم نیاز دارند. شیر و فرآورده های لبنی، منابع اصلی کلسیم هستند. برای بچه هایی که یکی از این فرآورده ها را استفاده نمی کنند باید انواع دیگری از همان گروه را جایگزین کرد. به طور مثال اگر بچه ای شیر نخورد باید به او ماست بدهید. پنیر نیز غذای مناسبی برای افزایش هوش دانش آموزان است البته بهتر است پنیر را شب مصرف کرده، یا صیح ها به همراه گردو و بادام استفاده کنید، زیرا مصرف پنیر به تنهایی در صبح عکس العمل های عصبی را قدری کند می کند؛ این امر به دلیل تغییر نسبت کلسیم به فسفریونیزه در پنیر است.


ویتامین د

* ویتامین D

ویتامین D برای جذب کلسیم و رسوب آن در استخوان ها مورد نیاز است. چون این ماده از تاثیر آفتاب بر بافت های زیر پوستی به دست می آید، میزان مورد احتیاج رژیم غذایی بسته به موقعییت جغرافیایی خود و مدت زمانی که در معرض آفتاب قرار می گیرند، متفاوت است.

 

* روی

کمبود روی سبب اختلال در رشد، کم اشتهایی و کاهش حس چشایی می شود. بهترین


برچسب ها :

غذا
.
رژیم غذایی
.
منبع تغذیه
.
انواع غذا
.
غذای کودکان
.
غذای کودک
.
غذا کودک
.
دستور غذا
.
تغذیه کودکان
.
تزئین غذا
.
تغذیه سالم
.
تغذیه مناسب
.
عکس غذا
.
تغذیه نوزاد
.
سوء تغذیه
.
غذای کودک یکساله
.
غذای کمکی کودک
.
کودکان بد غذا
.


  
  
   1   2   3      >